NOAH har gjennomført to LCA-analyser for å se hvor bidragene til
klimagassutslipp skjer i verdikjeden. I begge undersøkelsene var transport
av avfall den største kilden til CO2-utslipp, med over 50 prosent av det totale
bidraget for hele verdikjeden fra avfallsprodusent til våre anlegg. Transport av
avfall er en aktivitet der NOAH ikke nødvendigvis bestemmer hva transporten
skal gå med, verken for type kjøretøy eller valg av drivstoff.
Avfall kan fraktes med skip, der de fleste skipene fremdeles går på fossilt
drivstoff. Alternativt kan avfall fraktes med bil, der noen av bilene bruker
biodiesel (HVO 100) og noen på fossil diesel. I flere år har NOAH samarbeidet
med andre aktører i verdikjeden for å finne løsninger for alternativt drivstoff på
transporter av avfall til oss.
I 2020 ble det i samarbeid med Sørum Transport som transportør og Tekniska
Värken i Lindköping som avfallsprodusent bygget om en bulkbil fra å gå på
diesel til flytende biogass.
Vi har også over flere år arbeidet sammen med rederiet Hagland Shipping AS
for å utvikle et bulkskip som kan gå på alternative energikilder til fossil diesel.
Ombyggingen av skipet har blitt forsinket i «koronaåret», men vil bli satt inn i
avfallstransport i 2021. Samarbeid mellom forskjellige aktører i verdikjeden er
avgjørende for å få gjennomført slike viktige endringsprosjekter.
39
SAMARBEID
FOR MER MILJØ-
VENNLIG TRANSPORT