elskapet, som kjøper og selger drivstoff innen
shipping, holder til i nokså anonyme lokaler
i Øvre Langgate.
Men omsetningen er enorm – og innen shipping er
Glander International Bunkering (GIB) en sterk merkevare
med virksomhet i åtte land.
– Kort fortalt selger vi drivstoff til skip og offshore-innstallasjoner,
men i motsetning til for eksempel bil, finnes det mange
ulike typer drivstoff til båt.
Vi har et juridisk eierskap og tilrettelegger for shipping- og
oljeselskaper. Ta for eksempel et frakteskip i Angola, hvor
operatøren ikke er kjent med hvor de kan skaffe drivstoff.
Eller en cruisebåt i Antarktis som trenger fuel. Vi vet hvor de
kan skaffe det. Og hvis noe skulle gå galt er det vi som sitter
med risikoen, forklarer direktør Erik Vinde.
– Noen vil kanskje spørre seg hvorfor ikke oljeselskapene
selger direkte til skipsfarten?
– I en verden preget av uro og usikkerhet er oljeselskapene
mest opptatt av produksjon. Vi blir da neste ledd i kjeden
– og det er som sagt vi som tar den økonomiske risikoen for
at kundene ikke kan betale.
Jobber med store verdier
Det kan også være store kvalitetsforskjeller på drivstoff
i ulike land.
– Noen kan for eksempel selge et dårlig produkt, og det
er slike ting vi har oversikt over. Risiko og finansiering er
nøkkelord for hvorfor vi har en viktig rolle innen shipping.
Nest etter bankene er bunkers-bransjen den største
kreditoren for rederiene.
– I fjor hadde vi en omsetning på 3,2 milliarder kroner.
Men tidligere år, da oljeprisen var høyere har vi vært oppe
i 12 milliarder. Omsetningen vår er jo et resultat av oljeprisen.
Selskapets operating profit i fjor var ca. 37 millioner kroner
i Norge. Det sier litt om verdiene vi jobber med.
Selskapet i Tønsberg har eksistert siden 1993 – og Erik Vinde
har vært med siden 2006.
– Jeg ville flytte tilbake til Nøtterøy etter mange år borte og
så etter et selskap som drev internasjonalt. Og de finnes
faktisk også i Tønsberg.
Lettere å holde på flinke folk
Og beliggenheten til selskapet fungerer i det store og hele
godt.
– Det er både fordeler og ulemper med beliggenheten, men
flest fordeler. Jeg skal innrømme at det har vært en problemstilling
at vi ved et par anledninger har hatt litt få søkere på
ledige stillinger – og kanskje mindre tilgang på kvalifiserte
kandidater. Samtidig er det slik at når man først får tak i gode
folk her, er det lettere å holde på dem. Når vi ansetter folk er
det utelukkende folk fra Vestfold, enten hjemmehørende/
bosatt her eller på vei tilbake.
Også rent forretningsmessig er det fordeler med lokasjon
i Tønsberg.
– Man har lavere kostander og en stabil arbeidsplass.
Dessuten er det ikke langt verken til Torp eller Gardermoen.
De fleste kundene våre er i utlandet; sånn sett spiller det
ingen rolle om kontorene våre ligger i Oslo eller her. Når det
er sagt, har vi også et mindre kontor og tre kollegaer
i hovedstaden.
200
øyer i skjærgården for
rekreasjon og opplevelse
500
nye boliger
under oppføring
2646
nye innbyggere i fjor, gav oss størst
prosentvis befolkningsvekst i landet
30 prosent av alle norske økologiske
grønnsaker dyrkes i fylket vårt
Illustrasjon: Spir arkitekter
Foto: naturarkivet.no
Velg #Tønsberglivet du også!
Foto: Anne Charlotte Schjøll
S
/naturarkivet.no