
Esso bruker nærmere en halv
milliard kroner på å rydde opp
etter raffinerivirksomhet på
Vallø.
Det vil muliggjøre ny utvikling
av området.
M iljøopprydningsjobben skal være ferdig innen 2019.
– Vi gjennomfører oppryddingen for å redusere faren
for at forurensningen skal skade mennesker og miljø.
Oppryddingsplanen er utarbeidet i samarbeid med Miljødirektoratet.
Fremtidig bruk er ikke avklart, men dette vil bli
diskutert med blant andre lokale og sentrale myndigheter,
forteller informasjonsdirektør i ExxonMobil, Tore Revå.
Leverte til Fram-ekspedisjonen
Opprydningen så langt har bydd på noen utfordringer.
– Vi visste at det kunne være eksplosiver fra krigens dager på
Vallø. Det har vi tatt høyde for og hensyn til med blant annet
innleide eksperter som gjennomsøker området før graving.
Politi og Forsvar har som regelverket krever, håndtert de
funnene vi har gjort slik at de har blitt uskadeliggjort på
betryggende måte.
Revå forteller at raffineriet på Vallø i sin tid var en av stedets
større industriarbeidsplasser.
– Det var derfor både en viktig arbeidsplass og kilde til
skatteinntekter for området. Mange av produktene fra Vallø
var dessuten viktige for mange formål. Framekspedisjonen fikk
blant annet sine oljeprodukter derfra, og den storstilte vannkraftutbygginen
i Norge benyttet transformatorolje fra Vallø.
Et av verdens mest energieffektive
Og mens et gammelt raffineri er historie, er et annet
fortsatt en viktig arbeidsplass for regionen. ExxonMobil
har nylig gjort langsiktige investeringer på Esso-raffineriet
på Slagentangen.
– Slagen er en av de relativt få gjenværende industriarbeids-
plassene i vårt område, og er derfor viktig som arbeidsplass
og som kunde for leverandører. I tillegg kommer selvsagt
bidrag til samfunnet i form av for eksempel skatt og samarbeid
med skoleverk i forskjellig former. Beliggenheten på Østlandet
er gunstig fordi den er nær de største markedene i Norge
ettersom befolkningstettheten er størst på Sør-Østlandet.
Slagen er dessuten blant de mest energieffektive raffineriene
i verden.
– Det er viktig både for miljøet og for lønnsomheten. Energi
er blant de høyeste utgiftene til raffineriene, og dersom man
ikke er konkurransedyktig på det området er det svært utfordrende
å være konkurransedyktig totalt sett. Et mer avansert
raffineri vil ofte ha et høyere utbytte av de mest verdifulle
produktene, men samtidig har det ofte langt høyere driftskostnader
og høyere energiforbruk, forklarer Revå.
130
prosent arbeidsdekning
i sykkelavstand
400 konserter og show med nasjonale
og internasjonale artister
61
minutter med toget
fra hovedstaden
Foto: Glenn Kasmer
8000
Velg #Tønsberglivet du også!
Foto: Anne Charlotte Schjøll
båtgjester overnatter hver sommer
i Tønsberg gjestehavn