Status – Ute
• Manglende oppmerking for handikap-parkering
• Manglende automatiske døråpnere på inngangsdører og heiser
• Dårlig skiltplassering og lyssetting
Status – Inne
• Markering med kontrastfarge i trappetrinn mangler
• Dårlig kontrast mellom vegg og gulv
• Dårlig skiltplassering og lyssetting av skilt
• Liten heis på flere klinikker
• Langt å gå innendørs for bevegelseshemmede fra inngang bygg til tannklinikk
Formidling og skriftlig informasjon
Tannhelsesektoren har skilting ute på alle sine klinikker, men kartleggingen viser at farge-sammensetningen
og overflaterefleks
gjør at teksten ikke er så lett å se under alle lysforhold. Skilt med åpningstider og tannlege-vakt
på inngangsdøra til klinikkene mangler noen steder. Informasjonsskjermer er installert på alle venterom.
Her går det nyttig informasjon ut til pasientene om tannhelsetjenesten, åpningstider, tannlegevakt samt en del
faglige råd. Klinikkene
har ikke teleslynge, noe som kan skape utfordringer ved tunghørte pasienter
Gode bilder av bygget der klinikkene ligger, tilgjengelig på nett, er viktig for å gjøre det lett å finne fram for
ukjente pasienter. Nettsidene bør også inneholde bilder av bygget med inngangspartiet og navn på de som
jobber
der.
Kompetanseheving
Klinikksjefene etterlyser mer kompetanse på universell utforming, slik at de fortløpende kan ha fokus på
forbedringer innenfor dette området.
18