Rutebilstasjonene
Ved rutebilstasjonen i Tønsberg, samt sentrumsterminalen i Larvik, er det ruteopplysning på monitorer,
taktilkart,
ledelinjer og talebasert ruteopplysning.
Rutebilstasjonen i Horten har ruteopplysning på monitorer.
Rutebilstasjonen i Sandefjord har ikke universell utforming. Det er intensjon om samlokalisering av framtidig
jernbanestasjon
og rutebilstasjon Sandefjord. Det vil da bli stilt krav til universell utforming.
Nye Holmestrand stasjon og den samlokaliserte rutebilstasjonen er opparbeidet i tråd med kravene til universell
utforming.
Holdeplasser
Det er mer enn 2000 holdeplasser i Vestfold. Den som har ansvar for veien har også ansvar for holdeplassene.
Kommunen har ansvar for holdeplasser på kommunal vei, fylkeskommunen for holdeplasser langs
fylkeskommunal
vei og staten langs riksveiene.
Det arbeides kontinuerlig med å oppgradere holdeplasser til en standard som tilfredsstiller kravet til universell
utforming. I 2017 ble det anslått at 45 av de 100 mest brukte holdeplassene har tilfredsstillende universell
utforming. Fylkestinget har i økonomiplanperioden 2018-2021 mål om hvert år å oppgradere ytterligere 5 av
de 100 mest brukte holdeplassene, slik at 65 prosent av de mest brukte holdeplassene skal være universelt
utformet i perioden.
Ved prioritering av holdeplass legges det blant annet vekt på potensiale for overgang fra bil til buss,
trafikkmengde
(ÅDT) og om det er skoleveg. Bussknutepunktene er spesielt viktig i denne sammenheng.
Hjemmeside VKT
VKT sine nettsider oppfyller standarden Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold WCAG 2.0. VKT jobber med å
utvikle en ny nettside (høsten 2018) og har fokus på Universell utforming i arbeidet med denne nye løsningen.
TT-ordningen
Tilrettelagt transport for funksjonshemmede (TT-ordningen) er en forlengelse av kollektivansvaret i
fylkeskommunen.
Dette skal gi mulighet for fritidsreiser for dem som pga sterk og varig funksjons- og/eller
orienteringshemming
ikke er i stand til å benytte ordinær kollektivtransport.
Nasjonalt nettverk
- universell utforming i regional og lokal kollektivtransport 2015-2019,
Nettverket skal bidra til kompetansebygging for aktørene i kollektivtransporten og utvikling hos bestillere,
operatører og andre aktører innen reisekjeden på nasjonalt, regionalt, fylkeskommunalt og lokalt nivå. Rådgiver
for TT-ordningen deltar i dette nettverket som har to nasjonale konferanser i året. Formålet med nettverket er å
bidra til at den lokale og regionale kollektivtrafikken blir universelt utformet.
12