Formidling og skriftlig informasjon
Eiendomsseksjonen har rollen som rådgiver overfor virksomhetene. Den enkelte virksomhet har ansvaret
for drift og utvikling av eiendommene. Eiendomsseksjon tilstreber gjennom sine prosjekter og tett dialog
med virksomhetene
å formidle aktuell kunnskap innenfor alle fagområder også universell utforming.
Eiendomsseksjonen
ønsker å styrke
og utvikle denne formidlingsmodellen videre. Seksjonen ser verdien av
tett dialog med brukerne på alle nivåer i organisasjonen og høster nå erfaring i slik kunnskapsdeling gjennom
pilotprosjektene på inneklima. Også innenfor området universell utforming er slik kunnskapsdeling og lokalt
forankret
og systematisk arbeid viktig for å opprettholde
et høyt nivå på alle sider av universell utforming og på
riktig bruk av bygningene.
Tilgjengelige nettsider
Det benyttes en rekke tekniske og nettbaserte systemer for å ivareta en god drift av bygningene som sikrer
et godt innemiljø. Mobilvarsling av alarmer til døve er også et aktuelt tiltak. Eiendomsseksjonen ønsker å
være en pådriver for å ta i bruk ny teknologi på alle områder hvor det er hensiktsmessig. Dette kan f.eks. være
synliggjøring
av den faktiske
inneklimatilstanden, informasjon om tilgjengelige systemer og ressurser i de
enkelte bygningene osv.
Kommunikasjon
Universell utforming er et grunnprinsipp i all kommunikasjonsaktivitet i fylkeskommunen. Kommunikasjonsstrategien
for Vestfold fylkeskommune har åpen, aktiv og tydelig som hovedprinsipper. «Innbyggere,
samarbeidspartnere
og andre målgrupper skal møte en tilgjengelig fylkeskommune som er lyttende, møtende
og som viser respekt», heter det i denne. Det vil si at fylkeskommunen skal ha kommunikasjonsplattformer og
innhold som er tilgjengelige for alle medlemmer i et samfunn.
Nettsider
Likeverdig deltakelse er grunnleggende for demokratiet. Et universelt utformet samfunn sikrer dette. Universell
utforming av IKT innebærer at brukerne – uavhengig av sine forutsetninger – på en god og enkel måte skal
kunne ta i bruk både nettsider, apper og automater som de møter i hverdagen. Den digitale samfunnsarenaen
skal være tilgjengelig
for alle.
Det er mange som av ulike grunner synes det er vanskelig å bruke nettet. Åpenbare grupper er blinde og
svaksynte,
men også personer med lese- og skrivevansker, motoriske utfordringer, hørselshemmede, språklige
minoriteter og eldre kan møte hindringer når de skal bruke internett. Det må tas hensyn til språk, kultur,
funksjonsevne,
kompetansenivå og tilgang til digitale kanaler blant brukerne.
Universell utforming innenfor IKT-området faller inn under den nye likestillings- og diskrimineringsloven som
trådte i kraft første januar 2018 paragraf 18. Hovedregelen er at IKT-løsninger i Norge skal være universelt
utformet. Dette gjelder nettsteder og automater. Både private og offentlige virksomheter, lag og organisasjoner
må følge regelverket. Direktoratet
for forvaltning og IKT (Difi) skal føre tilsyn med at kravene om universell
utforming av IKT overholdes.
Vestfold fylkeskommunes internettsider www.vfk.no med undersider ble lansert i mars 2018. Hensynet til
universell
utforming er ivaretatt på de nye nettsidene. De forrige nettsidene så dagens lys i 2013. Siden den
gang har kravene til digitalisering i det offentlige økt kraftig. Digital dialog med brukerne er en forutsetning for
at fylkeskommunen
skal ivareta åpenheten og samfunnsoppdraget som regional utviklingsaktør. Universell
utforming er en grunnpilar i dette arbeidet.
Det er mange som publiserer, drifter og vedlikeholder VFK sine nettsider. Som redaktør har du et stort ansvar for
universell
utforming. Det hjelper ikke om publiseringsverktøyet har god støtte for universell utforming dersom
den som publiserer innhold, ikke utnytter mulighetene. I VFK sitt arbeid med nettsider er universell utforming et
svært viktig. For å lykkes med gode løsninger som alle kan bruke, må universell utforming være en selvsagt del
av alle utviklingsløp, enten det handler om redesign eller nye løsninger.
10
/www.vfk.no