Fylkesbiblioteket er involvert i de tilfellene der man samarbeider med bibliotekene om arrangementer som er
åpne for alle, for eksempel Litteraturuka i Vestfold, eller man iverksetter tiltak på vegne av alle bibliotekene, for
eksempel felles nettportal. Fylkesbiblioteket arbeider for å legge til rette slik at alle får mulighet til å delta på de
kurs og møter som arrangeres for bibliotekansatte i fylket.
Fylkesbiblioteket skal ha kompetanse både på fysisk tilgjengelighet i bibliotek, og på tilgjengelighetsmalen
for bibliotek.
Fylkesbiblioteket følger fylkeskommunal kommunikasjonsstrategi når det gjelder formidling av
skriftlig
informasjon
og tilgjengelige nettsider. Nettsidene for Vestfoldbibliotekene er tilpasset uu krav.
I den nasjonale leseaksjonen for barn i 1.–7. klasse, Sommerles.no, er fortellingen lest inn i samarbeid med Norsk lyd-
16
og blindeskriftbibliotek
Idrett/friluftsliv
Vestfold fylkeskommune stadfester gjennom strategisk kulturplan 2011-2014 et delmål om å gjøre tilgjengelig
og å skape arenaer for kultur, idrett og friluftsliv. Dette inkluderer allmenhetens rett til ferdsel og et fokus
på universell
utforming, noe som også ivaretas gjennom fylkeskommunens årlige fordeling av spillemidler
til idretts- og kulturanlegg,
samt tilskuddsmidler til friluftsaktivitet og tilrettelegging. Alle nye anlegg har
gjennom plan- og bygningsloven
krav om universell utforming, og det gis ikke økonomisk støtte til anlegg
som ikke tilrettelegges for funksjonshemmede. Eksempler på anlegg i Vestfold som er særlig tilrettelagt for
funksjonshemmede
er Bogen Kai i Stokke kommune, Kjærra Fossepark og Stubben fiskeplass i Lardal kommune,
Verdens Ende i Tjøme kommune, Fjærholmen seilersenter i Nøtterøy kommune og Knemstranda friluftsområde
i Svelvik kommune. Det arbeides aktivt og kontinuerlig for å øke omfanget av tilrettelagte idretts og
friluftslivsanlegg.
Tippemidler og andre økonomiske
støtteordninger
til anlegg, i regi av KIF, har et krav om uu.
Folkehelsearbeid
Fylkeskommunens ansvar følger folkehelseloven og dreier seg i stor grad om å understøtte kommunene i sitt
folkehelsearbeid
og samordne folkehelsearbeidet i fylket. Fylkeskommunen skal holde oversikt over helsetilstanden
i fylket og positive og negative påvirkningsfaktorer på denne, samt understøtte kommunene som har
tilsvarende oppgave etter folkehelseloven.
I Vestfold er det etablert et folkehelsenettverk som består av kommuner, frivillige organisasjoner og regional
stat. Det er også etablert et Samarbeidsråd for folkehelse med politisk og administrativt ledernivå der folkehelsearbeidet
forankres. I Regional plan for folkehelse i Vestfold er universell utforming del av strategien om å ivareta
helsefremmende
fysiske og sosiale nærmiljøkvaliteter i samfunnsplanleggingen. Universell utforming er en
sentral
del av folkehelsearbeidet, både innen holdningsskapende og kompetanseutviklende arbeid og som
pådriver for å få gjennom konkrete, fysiske tiltak.
Kulturminneforvaltning
Fylkeskommunen forvalter kulturminneloven, og behandler søknader om endring og inngrep i fredede bygg,
anlegg og områder. Fylkeskommunen vil så langt det er mulig se på behov for tilpasning og tilrettelegging.
I fredete bygg vil tilrettelegging for funksjonshemmede med mål om universell utforming vurderes i hvert
enkelt tilfelle. Tilpasning, størrelse på inngrepet/endringen og fjerning av kildemateriale er særlig viktige
vurderingsaspekter.
Vestfold er rikt på kulturminner. De aller fleste kulturminner, det være seg bygdeborger, hulveger eller gravfelt
er ikke tilrettelagt på noen måter. De kulturminnene som er tilrettelagt og skjøttet er i begrenset grad tilrettelagt
i henhold til krav om universell utforming. Eksempler på tilrettelagte kulturminner er Mølen natur- og kultur-minne
i Brunlanes, Kaupang i Tjølling og Slottsfjellet i Tønsberg. Det informasjonsmateriell som er satt opp for
kulturminnene er i hovedsak
skriftlig og med henvisning til mer informasjon på Internett. Kun en håndfull vil bli
tilrettelagt med blindeskrift eller informasjon som opplest tekst via mobiltelefon.
/Sommerles.no