loins. Teknologien har vært testet ut og feilrettet,
og arbeidet vil fortsette i 2020. En av båtene har
opplevd utfordringer med teknologien som kutter
og porsjonerer filetene. Under et tokt i januar 2020
blir det lagt ned stor innsats i å finne årsakene og
løse problemene. Den andre båten har oppnådd
tilfredsstillende resultat for kutting og automatisert
sortering av filetbiter. Prosjektet finansieres av FHF
sammen med industriaktører. (Prosjekt 901275)
Utvikling og implementering av elbedøver for
linefartøy
Elbedøving av fisk har gitt gode resultater i snurre-vadfiske,
og det er derfor vurdert at det også kan
ha mange fordeler for linefartøy. I dette prosjektet
er målsettingen å utvikle og implementere en elbe-døver
tilpasset for linefartøy. Resultatene fra pro-sjektet
forventes å forenkle arbeidshverdagen og gi
økt effektivitet samt potensial for markedsmessige
fortrinn ved bedre utblødning. Prototyp ble testet
ut i skreifiskeriet i Lofoten i 2019 med tilfredsstil-lende
resultater for fastmontert utgave. Det som
gjenstår, er å ta produktet fra prototyp til kom-mersielt
produkt. Utfordringer her er å kombinere
brukervennlighet, robusthet og sikkerhet med et
kostnadsnivå som markedet kan akseptere. Grun-net
uvanlig høyt aktivitetsnivå på autolinemarkedet
i 2019 har fremdriften ikke vært tilfredsstillende,
men det går i riktig retning. (Prosjekt 901385)
Blankpakking om bord i kystfiskefartøy
For å posisjonere seg bedre mot markeder som
krever jevne leveranser, garanterte høykvalitetspro-dukter
og sporbarhet, er det bl.a. ønskelig å kunne
blankpakke fisken (sløyet, hel) om bord i båtene.
Målsettingen i dette prosjektet har vært å sikre høy
og jevn kvalitet på fersk fisk fra mindre fiskebåter
gjennom utvikling og implementering av bedre
fangstbehandlingslinjer med blankpakking om
bord. Prosjektet er finansiert av FHF sammen med
Innovasjon Norge og en rekke industriaktører. I regi
av rederiet Kenfish er det utviklet ny fangstbehand-lingsteknologi
som sikrer utblødning og kjøling
av råstoffet rett etter avliving. I dette prosjektet er
det utviklet et system for først inn/først ut-sorte-ring
av forskjellige arter/vektklasser, samt system
for veiing, ising, blankpakking og merking i kasser.
Det helt nye kystfiskefartøyet Fay fikk installert
dette systemet, som har blitt testet ut i 2019. Den
største utfordringen i prosjektet har vært å tilpasse
produksjonslinjen til det bevegelsesmønsteret som
et fartøy på under 21 meter har under røffe værfor-hold.
Linjen har blitt modifisert for å tåle bevegel-sene,
og dette gjelder ferskfiskgrader, buffertanker
og nedkjølingsutstyr. Ellers har fartøyet fungert bra,
og det er dokumentert betydelig merverdi pga.
kvalitet og økt holdbarhet. Prosjektet er knyttet
til fartøyet Fay, som dessverre forliste 28. desem-ber
2019, trolig pga. generatorsvikt og vann som
trengte inn gjennom setteluker. Den nye fangstbe-handlingsteknologien
vil bli implementert i et nytt
fartøy. (Prosjekt 901362)
Utvikling av fangsthåndteringssystem for kystfiske-fartøy
Problemstillingen er knyttet til tråling med større
kystfiskefartøy, eksempelvis i Nordsjøen og Ska-gerak,
hvor fangstene ofte er sammensatt av mer
enn 20 arter. Fangsten selges gjerne på auksjon,
og man ønsker derfor at kvaliteten skal være så
høy som mulig for å oppnå best mulig pris. Med
sortering på ulike vektgrupper kan det bli 50–60
sorteringer som skal pakkes hver for seg. Utfordrin-gene
er knyttet til å oppnå en effektiv og plassbe-sparende
linje for bløgging, utblødning, sløying
(eventuelt direktesløying), skylling, sortering på art
og størrelse, is-dosering, pakking, veiing, merking
og plassering i lasterom uten at mannskapet må ut-føre
tungt manuelt arbeid. Et prosjekt ble igangsatt
i 2019 der målsettingen er å utvikle, installere og
teste et system for håndtering av fiskeråstoff med
mange sorteringer, både med hensyn til art, vekt
og restråstoff.
Prototyp ble installert i oktober 2019. Testing og
feilretting har pågått kontinuerlig, og det forventes
at prosjektet blir avsluttet i 2020 med et velfunge-rende
anlegg som resultat.
(Prosjekt 901540)
Dokumentasjon av årsaker og tiltak mot korrosjon
på fiskefartøy
Korrosjon har vist seg å være et økende problem
for fiskebåter, spesielt for båter bygget etter 2010.
Næringen har ikke kontroll på korrosjon og korro-sjonsbeskyttelse
av de materialer som benyttes.
Det er særlig galvanisk korrosjon som er et pro-blem,
pga. økende bruk av rustfrie materialer. I
2019 ble det startet et prosjekt for å identifisere
ulike former for korrosjon på fiskefartøy, kartlegge
årsakene og foreslå tiltak for å unngå/redusere kor-rosjon
både på nybygg og gjennom utbedringer
og periodisk vedlikehold på eksisterende fartøy.
Status i prosjektet er at det foreligger et utkast til
delrapport: «Dokumentasjon av årsaker og tiltak
mot korrosjon på fiskefartøy – skademekanismer på
fiskefartøy». (Prosjekt 901578)
Optimal utblødning og kjøling i kystfiskeflåten
Dagens håndtering av fangsten om bord på små
fiskefartøy er veldig arbeidskrevende og sikrer ikke
optimal kvalitet. I dag settes gjerne et kar med is
på kaikanten hvor fiskeren kan forsyne seg med is
ved å benytte skuffel og håndmakt. Når fiskeren
45 FHF Årsrapport 2019 HVITFISK
/
/
/
/
/